Analytics

martes, 23 de diciembre de 2014

ENTREVISTA A TIRISITI

















-Tirisiti, potser sigues l'alcoyà més reconegut, amb permís de Ovidi Montllor, Camilo Sesto, Nico Terol, Nazaret Aracil i Garson... Que et sembla ser tan famós? Portes bé la fama?
-M'encanta, però ningú em para pel carrer. La veritat és que no isc massa, em deixe caure ara i adés pel Teatre Principal. Però de categoria, ho duc molt bé. Cada any em sorprenc més més de la quantitat de xiquets i xiquetes que vénen a veure'm desde diferents pobles.

-On està Tirisiti els 300 dies que no està al Teatre Principal?
-Viatge, descanse un poquet, faig la via verda, la volta als ponts. Fa uns anys vaig viatjar a Mèxic, Corea, Xina i Índia com a membre d'una exposició de titelles (Una ventana al títere ibérico). Allí vaig conèixer moltes altres titelles de tot el món.

-Els teus orígens es remunten a un barracot de fusta, que durant anys va estar traslladant-se d'un espai a altre. Com et trobes al Teatre Principal on estàs desde l'any 2006?
- Ui! De categoria superior! Estic molt calentet, han millorat la visió dels espectadors, han posat calefacció i s'ha pintat la façana amb una decoració molt bonica.


-Però també has estat en altres llocs no?
-Abans de que construïren el conegut barracot de fusta ja tenia casa a la "Plaçeta del Fossar" i altres espais de la ciutat. Crec que "La Glorieta" és un dels llocs on més temps he estat i el preferit dels alcoyans nascuts als anys 90.
-Amb l'edat que tens, perquè encara no t'ha canviat la veu?
-Com que l'edat que tinc? Soc més jove del que penseu! A més la gent està molt acostumada a la meua veu característica i m'entenen perfectament. Ja sabeu que per a parlar faig servir una llengüeta de metall com ja feia a finals del segle XIX.

-Com van les reserves a la posada? Podràs residir a Sant Josep i la Verge Maria aquest any?
-Nose nose... Ja veurem como ho tinc perquè el Nadal alcoyà ha guanyat molts adeptes els últims anys. De moment tinc reserves ja de gent de fora de la ciutat que volen vindre a gaudir de Les Pastoretes, La Burreta i el Bando i sobretot La Cavalcada de Reis Mags. Sant Josep i la Verge Maria sempre es presenten sense avisar i de matinada, quan Tereseta i jo ja estem dormint. Per això m'enfade i els tanque la porta als nassos.
-Ha millorat la teua relació amb l'Agüelo?
-Donc no. Tenim un caràcter molt pudent els dos i som molt cabuts. A més, el pobre ara ho està passant molt mal. Li han retallat la pensió els corruptes del Govern i ja no pot anar a jugar la partideta tots els dies amb els jubilats. Aixina que té més mala llet i com que jo soc molt punxa i em burle d'ell jajaja

-I Tereseta? També està preparada per a rebre als xiquets?
-Porta un mes al gimnàs fent pilates. Bona és ella! Ja ho té tot preparat per a Nadal: els pastissets, el braç de gitano, els regals, els mantecaos, els polvorons, el torró de Xixona. Fa dos mesos que va netejant la casa i l'església. Li agrada ajudar al rector en eixes tasques. Passaran tants amics per casa nostra que ho vol tindre tot perfecte per a que tots puguen disfrutar igualment.
-Perquè Tereseta i tu no teniu fills?
-Encara som joves! Però realment Tereseta i jo tenim molts fills, tants com xiquets i xiquetes han passat per así desde fa tants anys. Fills que ara són pares i iaios i ara ens porten els seus nets per a que ens vegen fent teatre popular i nadalenc.
-Com fas per fer-te tan gran el dia de La Cavalcada de Reis Mags?
-Màgia! És un secret però tinc molta sort de comptar amb els amics del Grup de Danses Carrascal que cada any fan una representació del Pregó del Tio Piam, on jo soc un dels protagonistes junt als meus companys. M'agrada molt actuar fora del teatre per un dia i poder passejar-me pels carrers de la ciutat saludant a tots i formant part de la Festa dels Reis Mags més antiga d'Europa. Això si, espere que al 2015 no ens ploga durant "El Bando" com l'any passat.
-És de veritat el bou?
-Claar! És un bou fort, templat i amb unes banyes que fan por. Però jo ja estic curat d'espanto i cada any el toreje millor. Li vaig demanar a Clásico que m'ensenyara, però això de matar al bou no m'apanya gens... Supose que per això tots els anys acaba fent-me un forat al cul.
-On cau el globus?
-Al Barranc del Sinc, lloc emblemàtic d'Alcoi. Tots els meus amics es preocupen molt quan no aconseguisc arribar a la lluna, encara que als xiquets els pareix molt graciós.

-Que és allò que menys t'agrada que sempre vols anar-te'n a la lluna?
-No m'agrada res, tot està fatal. A la lluna fugiria de la situació social actual. A la lluna no hi han tants problemes i estaria més tranquil.

-A quina edat penses jubilar-te?
Quan em deixen. A l'agüelo encara no l'han deixat i fa 8 anys que va presentar els papers. Que farieu sense mi al Nadal? Com vaig a jubilar-me i deixar de veure a tots els espectadors!

-I qui manipula les titelles?
-A mi no em manipula ningú! Ni la televisió perquè jo soc l'amo jajaja. Com sabeu soc una titella de peu i vareta, desde baix una persona pot manejar-me. Junt a la narradora són 6 persones les que estan fent possible el Betlem de Tirisiti. I tot gràcies a Alejandro Soler i Paqui, que van ser els creadors de la nova escenografia en 1975 i em van restaurar.

-Quina opinió tens sobre el tancament de la radiotelevisió pública valenciana (RTVV)?
-Tinc molta pena per Canal 9. Ahir parlava amb Tereseta del tema mentre sopàvem. L'Àgüelo ja no pot veure "Cine de l'Oest", les beates es van quedar sense saber que passaria a "L'Alqueria Blanca" l'any passat i el Sereno es queixa de no poder veure més partits de futbol en valencià. Un desastre també per als xiquets sense Babalà i sense dibuixos animats en la nostra llengua.

-La Dependent és la companyia de teatre responsable de les representacions del "Betlem de Tirisiti" desde fa més de 25 anys. Han canviat moltes coses?
-Han passat els dies, les hores i moltes persones amb l'esforç quotidià que comporta la vida. Desde finals dels anys 80 La Dependent es fa càrrec de les representacions i ha sabut mantindre l'essència. Les cançons, els moviments característics de les titelles. Tot és molt semblant a com es feia fa més de 100 anys. El que si que ha millorat és l'acollida de la gent. Cada any tinc més fans jajaja Sense vosaltres jo no estaria así, Gràcies a tots els xiquets. Ui! Me n'he d'anar. Un bes molt fort i una abraçada. Vos estime i pense veure-vos enguany al Betlem que porta el meu nom però que és de tots vosaltres!
Entrevista publicada en 2013 en la revista "Práctico Magazine Sierra de Mariola". Les representacions teatrals del Betlem de Tirisiti per al públic general van començar el dia 20 de desembre i continuen fins al 5 de gener, dia de la CXXX Cavalcada de Reis Mags d'Alcoi.
Enhorabona als alcoyans afortunats amb el Segon Premi de la Loteria Nacional i que tots passeu un Bon Nadal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

El temps en Alcoi.

El Tiempo en Alcoy, Alcoi

Visites